TAPA "Tabiatımız"


Kendimi Seviyorum – Fragman, 2020

Video, 05'50"
 


Toksik bir ilişkiden dağılmış, yok edilmiş, hiçleştirilmiş bir halde çıktıysanız arkadaşlarınız, sizi sevenler, önemseyenler çoğunlukla aynı tavsiyeyi verirler: Kendini sev. Kendinle ilgilen, kendine bakım yap, kendine şefkat göster ve hatta aynanın karşısına geçip kendine kendini sevdiğini söyle, bir gün gerçekten sevdiğini göreceksin.

Kişisel gelişimciler, hayat öğreticileri, kendinde size ne hissetmeniz gerektiğini söyleme cüretini gören herkes kendinizi sevmeniz gerektiğini anlatıp durur.

Kendini sevmek nedir, kendinizi sevdiğinizde kim kimi sevmiş olur, sevmek nedir, her sevgi aynı şekilde mi davranışa dökülür, hep şefkatle mi sonuçlanır?

“Kendimi Seviyorum - Fragman” başlıklı video çalışmasında tüm bu tavsiyeleri almış biri gerçekten aynanın karşısına geçip o hiç inanmadığı cümleleri, kendini sevdiğini, değerli olduğunu durmaksızın tekrar eder, bunu performe eder, parodileştirir. “Özbakım” yapar, kendine “şefkat” gösterir. İlişki sırasında Whatsapp’ta süregiden kavgalarda kendisine söylenmiş, homofobik içeriği de olan cümleleri ayna karşısında tekrar okur. O cümlelerle kendini sevme performansları arasında faille mağdurun zaman zaman yer değiştirdiği bir diyalog oluşur.


Kendimi Seviyorum - Örgü, 2020



Kendimi Seviyorum – Fragman videosundaki metinlerin bir çeşit görselleştirilmesi olan örgü çalışması, düğümler atarak örgü örme eyleminin uzun ve performatif yapısı nedeniyle metinle olan ilişkinin sıkılaşmasını sağlarken neticede ortaya çıkan nesne o metinlere dışarıdan, kendinden ayrı bir şey olarak bakabilmeyi de sağlar. Örgüde “Kendimi Seviyorum” cümlesindeki tahribatı ve o tahribatın şeritler halinde uzayan nedenlerini görürüz. O nedenler herkes ve her farklı durum için çeşitlenip daha da uzamaya açıktır.




....





Akma Denemeleri, 2020
Video, 20'27"


Tüm canlıların hayati tehdit içeren durumlar karşısında verdiği üç tepkiden söz edilir: saldırma, kaçma ve donma. İnsan dışındaki hayvanlar tehdit ortadan kalktıktan sonra donma halinden sıyrılırlar ama travmanın içeriğiyle sürekli yüzleşen insan bunu yapamaz. Travma sonrası stres bozukluklarından biri donma tepkisinin kronikleşmesidir.*

“Akma Denemeleri” videosu bir dizi performansın kayıtlarından oluşur. Performanslarda, kronikleşen donma halinden çözülmeye çalışan birinin doğada akan sularla ilişkisini izleriz. Bir şelalenin altında durur, kendini akan dereye bırakır, suyun yolunu onu taklit ederek kat etmeye çalışır.

Performanslar sırasında yıllar önce yazdığı ve çözülmenin sadece bir aşkla mümkün olabileceğine inandığı şiirsel bir metni anımsar.

*”Kaplanı Uyandırmak” Peter A. Levine - Ann Frederick






....




Transformative Art Project for Activists (TAPA) geçtiğimiz Mart ayında yaptığı açık çağrı sonrası Marmara Bölgesi’nde şehirden uzak, ormanların ve şelalerin olduğu nispeten yalıtılmış bir yaşam alanında bir topluluğu bir araya getirdi. Sanatla, aktivizmle ve içinde bulundukları yapılı ve yapılı olmayan çevreyle farklı ilişkilenen bu topluluk birlikte kırkbeş gün geçirdi. Toplama dahil olanlar kırkbeş gün boyunca kolektif yaşam adına bir aradalığın yöntemleşmesine yönelik irade gösterebilirken, bir yandan da kişisel alanların içinde işlenen derdin ne kadar devredilebildiğini deneyimlediler. Ortaklaşmanın ölçüsünü iş bölümü ve “benzerlikler” belirlemedi. Katılımcılar, birlikte davranabilmenin asli koşulu olarak yekpare bir bütün olmayı zorlamadılar. Tek tek her unsurla biçimlenen, katılma, ekle(n)me, ayrışma, üstlenme gibi halleri hem dahil edip hem serbest bırakan, hem dağınık hem de birbirinden haberdar işlerle sonuçlanmış olan bu süreç, Tabiatımız sergisi olarak izleyicileriyle buluşuyor.